fredag 19 december 2008

Ny Design

Yeeey, var tvungen att ändra bloggens design lite, blev väldigt färgglad men det behövs nu på vintern :)
I tisdags blev det löpning 7.5 km, tre varv på elljusspåret. Kändes riktigt gutt. I onsdags blev det morgonpromenad 7.5 km sen samma runda på kvällen med mammsi <3>
Idag var sista dagen innan jullovet och det är sköööönt. Ska snart ner till gymmet, springa 45 minuter och köra ben och mage. Efter det hoppas jag att pappa är hemma så han kan skjutsa mig till stallet för jag orkar fanken inte gå ut, rida i en timme, cykla hem sen gå på spinning? Det blir för mycket .. visst hade jag orkat, viljan hjälper rätt mycket vid såna tillfällen men usch, jag bara känner hur mina ben kommer att skaka, haha. Vi får se hur det blir.
På söndag ska jag iaf göra en riktigt god frukost, har några recept jag vill testa.
Kesoplättar:
2ägg
1 liten burk keso
3msk dinkelmjöl
lite salt
Kan serveras med varma blåbär, låter supergott!
Bagels:
25 g jäst
5 dl ljummet vatten
2.5 tsk salt
2 msk akacia honung
13.5 dl dinkelmjöl
vatten till kokning
Pensling & Garnering:
1 st uppvispad äggvita
1 dl solrosfrön, linfrön, sesamfrön eller blå vallmofrön.
Gör så här:
1.Smula jästen i en deg bunke och häll på det ljumma vattnet, salt, honung.
2. Tillsätt mjälet lite i taget.
3. Arbeta degen tills den är stum och ganska hård. ca 5 min i maskin.
4. Låt degen jäsa i ca 60 min.
5.Dela degen till tolv bitar.
6.Forma varje bit till en boll och tryck ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degenrunt fingret så att en större ring bildas.
7.Jäs bagelsen under bakduk i ca 45 min.
8.Koka upp vatten och sätt ugnen på 175 grader.
9. Koka degringarna på varje sida, ca 2-3 min.
10. Låt dem torka av på en bakduk.
11.Lägg dem på plåt och pensla med ägget och strö över frön. Baka i ugnen ca 20-25 min.


Inga kommentarer: